مصلحت Maslehat

ارگان نشراتی حزب همبستگی مردم سعادتمند افغانستان

در یک سال ۱۱ خبرنگار افغان کشته و ۵۰ خبرنگار مجبور به ترک کشور شده‌اند

۵ ساعت پیش
افغانستان

در یک سال ۱۱ خبرنگار افغان کشته شدند و ۵۰ خبرنگار این کشور را ترک کردند

نهاد "نی، حامی رسانه‌های آزاد افغانستان" اعلام کرده که بررسی تازه آنها نشان می‌دهد که در یک سال گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شده که چهل درصد آنان زنان هستند.

این نهاد در گزارش اخیر خود وضعیت خبرنگاران در شهرهای کابل،‌ مزار شریف، ننگرهار، هرات و قندهار بررسی کرده است. براساس این ارزیابی کار خبرنگاران زن بیشتر محدود به داخل دفاتر شده است.

ارزیابی این نهاد که امروزپنجشنبه ( ۲۱ حوت/اسفند) نشر شد، نشان می‌دهد که با افزایش تهدیدهای امنیتی علیه خبرنگاران افغان ۲۰۰ خبرنگار زن ترک وظیفه کرده و ۵۰ خبرنگار از جمله ۱۵ خبرنگار زن نیز از افغانستان خارج شده‌اند.

براساس آمار رسمی این نهاد ۱۷ درصد کارمندان رسانه‌ها زنان هستند ولی شمار کارمندان زن در رسانه‌ها در یک سال گذشته از یک هزار و ۹۰۰ به یک هزار و۷۰۰ نفر کاهش یافته‌اند.

نی افزوده که در یک سال گذشته ۵۰ رسانه در افغانستان بسته و حدود ۲۰۰ کارمند نیز ترک وظیفه کرده‌اند.

.
 

مجیب خلوتگر،‌ رئیس این نهاد در نشست امروز گفت که هدف قراردادن کارمندان رسانه‌ها وضعیت را خطرناک ساخته و باعث ایجاد ترس در میان کارمندان رسانه‌ها و ایجاد قتل‌های زنجیره‌ای شده است.

در کنار تهدید خبرنگاران،‌ حمله به اعضای خانواده آنان از مشکلات دیگر است که به گفته آقای خلوتگر زمینه فرار خبرنگاران را بیشتر و سریع تر ساخته است.

به گفته او در روزهای گذشته به اعضای خانواده یک خبرنگار در ولایت غور و به خانواده یک خبرنگار دیگر در تخار در شمال شرق افغانستان حمله شده است.

آقای خلوتگر حکومت را متهم می‌کند که از خبرنگاران حمایت لازم را نکرده و به پرونده خبرنگاران کشته شده و مورد خشونت قرار گرفته رسیدگی لازم را نکرده است. به گفته او تاکنون بیشتر ۱۰۰ پرونده تشکیل ولی حکومت گفته که فقط به ۲۶ مورد رسیدگی کرد است. او می‌گوید این پرونده‌ها هم به درستی بررسی نشده است.

او از دولت خواست که عاملان قتل خبرنگاران و خشونت علیه آنان را شناسایی و مورد پیگیرد قرار دهند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/ کشور افغانستان می‌گوید که متعهد به بررسی پرونده خشونت علیه خبرنگاران است و ده‌ها تن در پیوند به قتل و خشونت علیه خبرنگاران بازداشت شده اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در 22 / 12 / 1399برچسب:,ساعت3:9توسط تـیمور اسکندری | |