مصلحت Maslehat

ارگان نشراتی حزب همبستگی مردم سعادتمند افغانستان

توزیع شناسنامه کاغذی در کابل متوقف شد؛ ۲.۵ میلیون نفر شناسنامه الکترونیکی گرفتند

۳۲ دقیقه پیش
روند تایید تذکره با مشکلات زیادی همراه بود

روند گرفتن تذکره با مشکلات زیادی همراه بود

اداره ملی احصائیه و معلومات (مرکز آمار) افغانستان اعلام کرده که توزیع شناسنامه (تذکره) کاغذی در کابل متوقف و شهروندان افغان مقیم کابل، پایتخت ملزم به دریافت شناسنامه الکترونیکی هستند.

این اداره با نشر اعلامیه از شهروندان کابل خواسته که به‌منظور "ارائه خدمات بهتر و جلوگیری از انجام خدمات موازی، سرگردانی و ضیاع وقت مراجعان"، از این پس در شهر کابل شناسنامه الکترونیکی به عوض شناسنامه کاغذی توزیع خواهد شد.

به گفته این اداره تمام خدماتی همانند توزیع شناسنامه جدید، توزیع شناسنامه مثنی، اصلاح سن، تغییر نام، تصحیح نام، تغییر حالت مدنی، تغییر شغل، نقل مکان، نصب عکس، فرم پلیس، باطل نمودن شناسنامه، ثبت مجدد، درج نام خانوادگی (تخلص)، ترک تابعیت، آموزش و سایر خدمات را از دیروز دوشنبه، ۱۸ حوت/اسفند به شهروندان آغاز کرده است.

رویینا شهابی، سخنگوی این اداره به بی بی سی گفت که روند توزیع شناسنامه الکترونیکی نیز در این کشور سرعت گرفته و اکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این کشور شناسنامه الکترونیکی گرفت و حدود سه میلیون درخواست نیز به صورت آنلاین برای گرفتن شناسنامه ثبت نام کرده‌اند.

به گفته او اکنون ۲۵ مرکز توزیع شناسنامه در سراسر کابل فعالیت دارند که زمینه دسترسی فراگیر شهروندان را به توزیع شناسنامه فراهم کرده و قادر به رسیدگی به نیازمندی آنان است. او گفت که در ولسوالی‌های کابل روند توزیع شناسنامه کاغذی اداه دارد.

افغانستان

نمونه‌ای از کتاب‌های ثبت احوال نفوس افغانستان

روند توزیع شناسنامه الکترونیک در افغانستان

توزیع شناسنامه‌های الکترونیک افغانستان از ۲۶ دلو/بهمن سال ۱۳۹۶ در این کشور آغاز شد.

تا ماه جدی/دی امسال براساس آمار اندکی بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شناسنامه توزیع شده بود. این روند باعث انتقادهای زیادی نیز شد.

روند درخواست شناسنامه جدید به صورت آنلاین انجام می‌شود. افغانستان براساس آخرین آمار تخمینی حدود ۳۲ میلیون جمعیت دارد، روند کُند توزیع و افزایش انتقادها باعث شد که در روزهای اخیر مسٔولان این کشور اعلام کنند که میزان توزیع شناسنامه را به ۲۰ هزار در روز افزایش داده است.

چندی قبل امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در یاداشت‌های روزانه خود نوشت که کار ریاست احصائیه مرکزی در قسمت صدور شناسنامه الکترونیک "خیلی کند است."

او افزوده بود که "جای تاسف و یاس است. هیچ فکر نمی‌شد که این اداره با تمام سرمایه گذاری که بالایش شده است و در قسمت کلیدی ترین وظیفه و رسالت‌اش یعنی توزیع تذکره به این اندازه سست، کند و بی شیمه(بدون انرژی) پیش برود."

آقای صالح چندی بعد نوشت پس از نشر شکایت از اداره احصاییه اکنون روند توزیع شناسنامه الکترونیکی به مقیاس قابل ملاحظه بلند رفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در 19 / 12 / 1399برچسب:,ساعت15:31توسط تـیمور اسکندری | |